aszombie.blogg.se

Mitt liv med Ankyloserande Spondylit, mina drömmar och drivkraft. Kunde knappt gå för några år sedan och hade nästan gett upp. Nu har jag genomfört 9st Svenska Klassiker, 1st Halvklassiker, 2st Vasaloppstripplar, 2,5st Höga Kusten Trail, 2st Olympisk Triathlon distans och min första IronMan (2019). Drömmer om att fortsätta leva det liv jag vill leva med knäartros och en reumatisk sjukdom.

Ett behagligt Engelbrektslopp

Publicerad 2019-02-18 13:27:55 i Allmänt, Cykel, Gym, Längdskidor, Löpning, Simning, Träning,

Grundträningen fortgår och nu snurrar  alla grenar under månaden. Känner mig stark i spinningen, har fått igång simningen och känslan är bra! Har smått också fått igång löpningen, allafall som grundträning, styrka, stabilitet och koordination. Så känslan är positiv vad gäller dessa grenar.

Men en oviss och lite obehaglig känsla är det för första klassikerdelen 5:e raka året. Denna gång Engelbrektsloppet för första gången. Har inte blivit de normala mil jag brukar åka inför lopp. Dessutom är målet att endast använda dessa som träning. Allafall innan loppet är tanken så mentalt. Men hur ska det gå att genomföra ett 6 milslopp längdotränad? Som dessutom har en tuff reptid/maxtid?

Loppet startade och det var en härlig inramning. Tyvärr hade jag glömt mitt pulsband så jag fick köra på 100% känsla. Jag försökte hamna på 120-130 pulsslag/min. En lugn och behaglig distansfart utan att köra för fort.

Jag tyckte jag kom in i en bra rytm som visade sig vara 5min tempo. Ett tempo där pulsen är behagligt prattempo. Loppet fortsatte utan incidenter utan var lugn och kontrollerad. Höll 5min/km fart bra och kom in på 05:01:11, drygt 3h före reptiden och var pigg och inte alls sliten vid målgång! 

Perfekt! Målet var ju att genomföra klassikerloppen utan att bli sliten och endast som träning. Dagarna efter skvallrade också att jag inte tagit ut mig utan använt loppet klokt 💪👍😊

Har också gjort ett nytt VO2 max som ökat från 43,7 till 47,2. Kroppen har alltså förbättrats bra genom grund- och basträningen. Trots lågintemsiv träning så har värdena förbättrats bra!

Jag har fått nytt schema som blir något lite tuffare (då värderna förbättrats), blir också mer löpning och de första brickpassen har kommit. Dock är passen ff grund-/basträning, ca 9 pass i veckan, ca 10-11h.

Nu kör vi!
(null)

(null)








Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela