aszombie.blogg.se

Mitt liv med Ankyloserande Spondylit, mina drömmar och drivkraft. Kunde knappt gå för några år sedan och hade nästan gett upp. Nu har jag genomfört 8st Svenska Klassiker, 1st Halvklassiker, 2st Vasaloppstripplar, 2,5st Höga Kusten Trail, 1st Olympisk Triathlon distans och min första IronMan (2019). Drömmer om att fortsätta leva det liv jag vill leva med knäartros och en reumatisk sjukdom.

Så skön löpning!

Publicerad 2019-01-16 21:52:38 i Allmänt,

Trots att jag inte hunnit med all styrka för knäet, så har backintervallerna känts mycket bra!

Lite för att testa knäet så tänkte jag göra ett försiktigt försök. Jag hade innan kollat upp mina drop i skona jag använder för löpning. Drop är höjden mellan tårna och hälen i mm. Meningen är att jag ska ha så låg drop som möjligt och en framfota fotinsättning, mer framåtlutad. Mina normala löpskor har 12mm drop vilket är ganska mycket i sammanhanget. Mina trailskor hade bättre 6mm och mina inomhusskor (löpband), 4mm drop.

Trailskorna passar utmärkt i småhala spår. Löppasset gick bra! Inget jättetempo såklart men blev nästan 1mils löpning och var ute i 70minuter. Jag kände inget från knäet utan försökte tänka på tekniken, på steget och fotinsättningen. Försökte landa under kroppen och skjuta ifrån kontrollerat. Det är så grymt skönt att vara ute och springa igen. Finns inte mycket skönare känsla att löpa under vintersäsongen. Dra in frisk och sval luft i lungorna ger en frälsande känsla! Är oerhört beroendeframkallande. 

Passet gick mycket bra! Nu gäller det att inte köra på för fort. Nu gäller tålamod! Det blir fortsatta samtal med PT hur jag ska lägga upp löpningen tålmodigt! Fokus kommer att ligga på spinningen och styrketräningen och få igång löpningen sakta tillsammans med crawlen.

Nu kör vi!

(null)




Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela