aszombie.blogg.se

Mitt liv med Ankyloserande Spondylit, mina drömmar och drivkraft. Kunde knappt gå för några år sedan och hade nästan gett upp. Nu har jag genomfört 9st Svenska Klassiker, 1st Halvklassiker, 2st Vasaloppstripplar, 2,5st Höga Kusten Trail, 2st Olympisk Triathlon distans och min första IronMan (2019). Drömmer om att fortsätta leva det liv jag vill leva med knäartros och en reumatisk sjukdom.

Halv IronMan genomförd (på träning)

Publicerad 2019-06-02 10:42:56 i Allmänt, Cykel, Löpning, Simning, Triathlon, Träning,

Träningen går framåt. Cyklingen känns väldigt stabilt. Jag kör relativt lugna pass på 125 i puls men ligger ändå runt 30-31 km/h! Jag försöker ta lugna pass men märker att (minst) 30km/h styr mycket 🤪

Löpningen går sakta framåt. Längsta passet är 22km och takten runt behagliga 6min/km. Vill inte pressa knäet mer än så. Varvar långpass med främst backintervaller. Hittills känns knäet bra tycker jag. Ingen smärta mer än lite domnande känsla ibland.

Simning i bassäng har försvunnit tyvärr, så fort cykelsäsong ute startade. Dock har jag ändå hunnit doppat mig i kalla vattnet (13-14 grader). Ingen bra simning. Jag har svårt med andningen i kyla.

Det jag fick till var ett LÅNGPASS! En halv IronMan på träning. 1.900m simning, 90km cykel och 21km löpning. Det var ett nyttigt pass!

Simning
Simningen gick knackigt! Det gick att simma några 100m för att sedan hämta luft! Kylan (14-15 grader) påverkade min andning tyvärr. Sträckan blev då inte 1,9km utan 1,5km fick räcka!

T1
T1 gick långsamt men jag vet att Förberedelse är A och O. Under lopp kommer det gå fortare.

Cykel
Cyklingen blev 100km. Vi körde 4 varv på en 2,5mils sträcka. Sträckan var ganska tuff med en del backar. Jag ville testa ett relativt högt tempo. Såg att jag höll 30,6km/h och det kändes bra! Medelpulsen låg på 130 så det skvallrade att det "var hårt men säkert"!

T2
Växling som går fort! Av med hjälm och skor. På med löpskor, mm.

Löpning
Första kilometern gick med brickben, riktigt lugnt tempo. Trots lugnt tempo så hade jag hög mjölksyra puls. Det var en märklig känsla. Men som tur var släppte det ganska snabbt och jag kunde öka tempot lite. 

Första milen kändes bra, efter 4 varv på en 2,5km bana. Däremot så gick sista milen i beskedligt tempo. Bena ville inte alls lyda utan kraften försvann nästan helt. Och jag hade en del knäkänningar.

Med en hel del vilja så lyckades jag klara sträckan. Men antagligen så körde jag på för mycket på cyklingen eller så behöver jag köra fler tuffare brickpass.

Summa summarum så gick simningen urkasst och löpning sådär men framför allt känns cykeln lätt och starkt.

Bara att ta nya tag och det blir absolut flera sådana här pass!

(null)


(null)









Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela