aszombie.blogg.se

Mitt liv med Ankyloserande Spondylit, mina drömmar och drivkraft. Kunde knappt gå för några år sedan och hade nästan gett upp. Nu har jag genomfört 9st Svenska Klassiker, 1st Halvklassiker, 2st Vasaloppstripplar, 2,5st Höga Kusten Trail, 2st Olympisk Triathlon distans och min första IronMan (2019). Drömmer om att fortsätta leva det liv jag vill leva med knäartros och en reumatisk sjukdom.

Post-IM och framsikt

Publicerad 2022-11-03 09:24:39 i Allmänt, Cykel, Gym, Längdskidor, Löpning, Simning, Triathlon, Träning, Tävling,

Så här 1 mån efter IronMan Barcelona så har jag fått lite distans. Den gav en hel del lärdomar. Jag är ff mycket besviken på att jag inte klarade cut-off tiden på simningen. Men samtidigt känner jag mig nöjd att jag startade trots att knäet var helt paj för 4 månader sedan och ändå klarat genomföra Lidingöloppet 30km löpning och Vätternrundan 315km. Ja och Vansbrosimning 3km såklart.

Lärdomar jag tar med mig:

- Grenen jag är svagast i, simning… MISSA INGA PASS! (med/utan covid)
- Ännu mer grundstyrka, GYM!
- Njut under lopp, MEN SÅSA INTE!
- Trots rester av gammal skada och felbelastning så har/är Runstreak grymt att bygga upp och stärka mina knän!

Positiva saker under (korta loppet):

- Fast jag simmade långsamt (mindre simvan, sämre teknik), så simmade jag som en TARZAN i de meterhöga vågorna 30-40min utan att få panik och skräck! Har min vattenskräck minskat tro?

Vad blir mina nya IronMan/triathlon mål? Egentligen så skulle jag genomgå en knäoperation efter hemkomst från Calella. Men efter överenskommelse så har vi flyttat fram operationstiden på obestämd tid eftersom jag mår så bra i knäet idag!

Jag har ingen smärta/värk eller liknande känningar kvar idag efter rehab jag fokuserat på. Gym, daglig cykel/trainer och det gick fort att kunna springa i backe i lugn fart. Enda känningen är andra knäet (artros) som bara vill löpa varje dag!

Så jag går i valet och kvalet! 

1. Att ta "ett sabbatsår", dvs inget IronMan lopp 2023? Och istället satsa på uppbyggnad (styrka), nöta simning och såklart fortsätta med klassikerloppen (Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimning, Lidingöloppet).

2. Hoppa IronMan men köra halv IM utöver ovan? Bara för att det är kul! Förutom simningen så behövs ingen extra träning än klassiker träning.

3. Köra "all-in", dvs IronMan Kalmar och halva i Jönköping. Och fortsätta med klassiker men försöka få in mer gym och simning…

MEN knäet är inte 100% återställt! I allafall inte farten/styrkan! Men samtidigt är jag SÅ REVANSCHSUGEN efter brutna simningen!

Jag måste bestämma mig innan Kalmar och Jönköping blir fullbokade…

Förnuftet säger alt 1 eller 2 och spara satsning till IronMan till 2024. Året då jag fyller 55år! Ja varför inte 😊

Jag är redan en IronMan (2019 Köpenhamn), men hade inte tänkt köra var 5:e år direkt. Minst ett lopp varje år var väl känslan men saker går inte alltid som man vill.

Jag behöver bestämma mig fort! Även om jag såklart är glad att jag mår så pass bra som jag ändå gör nuförtiden så ger den extra kryddan lite extra satsning. Daglig träning oberoende vind och väderlek. 

Jag tränar varje dag idag men det är lite planlös och ostrukturerad. Mest kör för att jag är van att träna varje dag som jag i princip gjort nu i nio år!

En övrig sak som jag påbörjat är att vara Informatör genom Reumatikerförbundet. Jag får 1h på smärtskolor/artrosskolor att berätta min resa och lärdomar från min "zombietid" till nutid. Temat är att vara sjuk, rörlighet, träning, kondition och kost till en bra hälsa 😊 SÅ roligt att kunna ge tillbaka lite hopp i en tuff sjukdom.

Och om inget oförutsett händer så kommer jag dyka upp i Reumatikervärlden december nummer, där jag berättar min resa.

(null)






Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela