aszombie.blogg.se

Mitt liv med Ankyloserande Spondylit, mina drömmar och drivkraft. Kunde knappt gå för några år sedan och hade nästan gett upp. Nu har jag genomfört 9st Svenska Klassiker, 1st Halvklassiker, 2st Vasaloppstripplar, 2,5st Höga Kusten Trail, 2st Olympisk Triathlon distans och min första IronMan (2019). Drömmer om att fortsätta leva det liv jag vill leva med knäartros och en reumatisk sjukdom.

Reflektioner efter Vasaloppet 2023

Publicerad 2023-03-07 08:04:15 i Allmänt,

Ja vad säger man! Jätteglad att ha genomfört loppet och placeringsmässigt så blev det 1400 platser bättre än fg år! Så förhoppning finns att jag seedar upp mig en startled till 2024!

Men för att klättra så här många platser så behöver man se det lite sanningsenligt också. Bra startled och bra spår upp i backen är svaret. Vid minsta stopp kan man tappa placeringar fort som sedan är svårt att ta igen! 

Nu förbättrade jag min placering direkt vid första mätkontroll för att sedan tappa 500 placeringar då min stav bröts under loppet! Så jag är jättenöjd att jag ändå hann åka ifatt dessa ca 500st från Smågan och in mot mål. Jag tror de flesta var i kontrollerna och sedan är jag nöjd att jag vallade klister för att åka ikapp flera i uppförsbackarna efter Tännäng och Lundbergsbackarna.

Konditionen och uthålligheten var det inget att klaga på. Jag kände mig stark hela vägen och formen har varit bra med personliga rekord på trainern och på löpsträckor. Däremot såklart så var jag trött och sliten i de leder och muskler som cykeln och löpningen inte tar för längdåkningen. Inget konstigt! 

Jag är mycket nöjd trots halkan jag gjorde innan start då knäet fick en vridning. Innan start kändes det inte positivt och jag fick anpassa åkningen lite under loppet. Det blev lite mer stakning än planerat och det var tur att det var snabba men sockriga spår. Det blev också ett frivilligt fall då jag inte vågade belasta onda knäet för att åka förbi en åkare som ramlat framför mig. Jag valde att landa på ändalykten framför åkaren. Ont i rumpan? Japp! Men hellre det än att äventyra knäet.

Överlag är jag mer än nöjd! Speciellt då snöträningen endast blev ca 10mil åkta innan!

Nu blir det några lätta dagar innan det är dags att fortsätta den dagliga träning med cykel, löpning, simning och gym! Vätternrundan nästa!

EDIT: Japp! Jag seedade upp mig ett startled till led 7! Så kul! Ett led kvar till kapaciteten jag borde kunna ligga på! 2018 var jag i startled 6 i Vasaloppet!

(null)





Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela