aszombie.blogg.se

Mitt liv med Ankyloserande Spondylit, mina drömmar och drivkraft. Kunde knappt gÄ för nÄgra Är sedan och hade nÀstan gett upp. Nu har jag genomfört 9st Svenska Klassiker, 1st Halvklassiker, 2st Vasaloppstripplar, 2,5st Höga Kusten Trail, 2st Olympisk Triathlon distans och min första IronMan (2019). Drömmer om att fortsÀtta leva det liv jag vill leva med knÀartros och en reumatisk sjukdom.

Ultravasan 90 2018 - Min 2:a Vasaloppstrippel đŸ’ȘđŸ’ȘđŸ’Ș

Publicerad 2018-08-21 08:25:36 i AllmÀnt, Cykel, Löpning, TÀvling,

(null)

Det Ă€r sĂ„ overkligt att jag klarade Ultravasan och kommer att ta tid att smĂ€lta. Race rapporten Ă€r dĂ€rför full med luckor och intryck som jag Ă€nnu inte reflekterat 😊

Helt sjukt! Det blev start i Ultravasan 90km Ă€ndĂ„! För en mĂ„nad sedan kunde jag inte springa! Underbenet hoppade ur led hela tiden! Bara att inte kunna springa fĂ„r mig att tĂ€nka pĂ„ dĂ„ jag var som sĂ€mst i min reumatiska sjukdom, dĂ„ jag knappt var kapabel att utföra Ă€ven de mest enklaste sakerna. Jag hade problem att gĂ„ normalt!

Men man ska aldrig ge upp sina drömmar! Bryt ihop men ta alltid nya tag! Jag lyckades fĂ„ behandling och sjĂ€lv köra rehab och hann fĂ„ till ett jĂ€ttelugnt löppass pĂ„ 13km innan start!

MĂ„lsĂ€ttningen blev sĂ„klart lĂ„ga till Ultravasan. MĂ„l var bara att springa sĂ„ lugnt jag kunde för att inte fĂ„ knĂ€smĂ€rtor igen samt sĂ„klart hinna till varje kontroll innan rep-tiderna!

Bara att gĂ„ upp kl 03:00 invid starten i Berga By Ă€r en speciell kĂ€nsla! Bara att stĂ„ pĂ„ startlinjen helt ultraotrĂ€nad och med full skyddsmundering för knĂ€et Ă€r speciellt! Bara att göra ett försök Ă€r speciellt! Och Ă€ven denna gĂ„ng fick jag ovĂ€rderlig support frĂ„n Marie ❀


STARTEN (Klicka pĂ„ lĂ€nken) kl 05:00 Ă€r magiskt! Trots att marschaller inte anvĂ€ndes detta Ă„r med respekt för boende med senaste tidens skogsbrĂ€nder. 

(null)


Jag hade innan loppet lagt ett tidsschema pÄ 8min/km. Det Àr vÀldigt lÄg fart men ÀndÄ under reptider och under personbÀsta, om jag orkar hÄlla den farten Ànda in i mÄl. Men 90 km Àr lÄngt och speciellt lÄngt dÄ jag inte hunnit löptrÀna innan.

KĂ€ndes skönt men var samtidigt lite frustrerande att hĂ„lla sĂ„ lĂ„g takt. Men jag vĂ„gade inte pressa knĂ€et och ville framför allt inte riskera att det blir sĂ€mre. Det Ă€r viktigare att inte Ă€ventyra Lidingöloppet och avslutning av 4:e raka klassikern. Och om jag genomför Ultraloppet sĂ„ Ă€r 2:a raka Vasaloppstrippeln genomförd.

Upplevelserna Ă€r sĂ„klart mĂ„nga och strĂ€ckan/miljön/atmosfĂ€ren Ă€r magiskt. SoluppgĂ„ngen Ă€r mĂ€ktig pĂ„ vĂ€g till SmĂ„gan och första kontrollen. BesvĂ€rligast underlag Ă€r sĂ„klart smala gĂ„ngstrĂ„k i kuperad skogsterrĂ€ng med rötter och stenar. HĂ€r tog jag det extra lugnt och försiktigt för att inte Ă€ventyra knĂ€et.

(null)


Vissa strÀckor fick jag molande vÀrk i knÀet och vet nu i efterhand att det mest var för att jag inte riktigt har styrkan runt knÀet Ànnu. Under loppet sÀnkte jag tempot ytterligare tills det kÀndes bra. DÀremot hade knÀskyddet under knÀstÀllningen veckat till sig och sakta men sÀkert gett mig ett sÄr. Trodde först det var remmarna i stÀllningen som skavde men det blev inte bÀttre dÄ jag lossade de lite grann.

Min tĂ€nkta 8 min fart gick lite fortare till Risberg men tappade lite fram till Evertsberg, som drygt Ă€r halvvĂ€gs. Mer Ă€n en mara Ă€r genomförd!! Marie Ă„kte med husbilen lĂ€ngs strĂ€ckan och delade ut belöningar pĂ„ olika platser, SEMLOR ❀

(null)


Otroligt att Ă€ndĂ„ komma sĂ„ hĂ€r lĂ„ngt dĂ„ jag knappt inte löptrĂ€nat och endast löpt 13km en gĂ„ng frĂ„n april. 

I Evertsberg mötte Marie upp och gav support ❀ Jag plĂ„strade om en tĂ„ samt bytte skor. Och hĂ€r rĂ€ttade jag till knĂ€skyddet samt plĂ„strade om knĂ€vecket. Det blev en snabb pannkaka som jag vet fungerade bra förra Ă„ret. Jag lĂ„g vĂ€l hĂ€r 10 min efter 8-min schemat men samtidigt var jag 1,5h före reptiden.

Loppet fortsatte och nĂ€r 75km var genomförda sĂ„ hade jag lite förhoppning om att slĂ„ personbĂ€sta. Men den tanken försvann fort dĂ„ en annan löpare gick om mig fast jag sprang/joggade 😂😂 Jag kraschade kan man sĂ€ga 15km frĂ„n mĂ„let. Benen ville inte springa. Och jag vĂ„gade inte trotsa detta och Ă€ventyra knĂ€et. Kom inte ihĂ„g vem som spelade Brandsta Citys "Kom och ta mig lĂ„ngt hĂ€rifrĂ„n". Det Ă€r riktig humor som man kan skratta Ă„t i efterhand. Kom inte exakt ihĂ„g hur jag tĂ€nkte under loppet? Sjöng jag med? Skrattade jag? Eller lackade jag ur? NĂ€ ska nog till vĂ€ldigt mycket mer. 
Jag kunde nu endast hĂ„lla en maklig promenad takt. Jag tappade en 0,5h till Eldris och hĂ€r var jag 1h före reptiden. Men samtidigt har jag nu i princip klarat loppet eftersom det Ă€r sista repet och det ska mycket till om man blir stoppad sista 9km till mĂ„let om man fortfarande rör sig framĂ„t. Jag fick sista semlan hĂ€r av Marie och vi firade lite redan nu ❀

(null)


Sista 9km var vĂ€ldigt sega och tog hela 1h 50min. Det var en evighet och det kĂ€ndes som jag aldrig kom fram. GĂ„ngstilen var vĂ€ldigt anstrĂ€ngd. Alla muskler och leder i fötter och ben skrek. Men i knĂ€et kĂ€nde jag ingenting glĂ€djande nog.

Att passera sista km-skylten Àr magiskt. DÄ Àr bara campingen kvar och sista backarna upp till upploppet.

Slog följe med en medlöpare sista biten som haft mycket vĂ€rre knĂ€skada för flera Ă„r sedan och en massa operationer men nu klarade Ultravasan. Helt otrolig bedrift!

Jag var helt slut i mÄlet! LÀttad men helt slut!

Jag klarade av det! Jag klarade Ultravasan 90km! För en mÄnad sedan var det omöjligt!

Helt otroligt roligt 😊

(116.000 steg Àr rÀtt mycket pÄ en dag...)


(null)

(null)

(null)         

Liknande inlÀgg

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela