aszombie.blogg.se

Mitt liv med Ankyloserande Spondylit, mina drömmar och drivkraft. Kunde knappt gå för några år sedan och hade nästan gett upp. Nu har jag genomfört 9st Svenska Klassiker, 1st Halvklassiker, 2st Vasaloppstripplar, 2,5st Höga Kusten Trail, 2st Olympisk Triathlon distans och min första IronMan (2019). Drömmer om att fortsätta leva det liv jag vill leva med knäartros och en reumatisk sjukdom.

IronMan KMD Copenhagen 18 aug

Publicerad 2019-08-21 19:07:56 i Allmänt, Cykel, Löpning, Simning, Triathlon, Tävling,

RACEREPORT

Förberedelser

Sista 6v inför loppet så var planen att köra mycket Open Water för att förbättra min simning. Jag måste förbättra allt men framför allt öka farten så maxtiden klaras (02:20). Jag ökade distanserna till 4.000m och simmade denna sträcka flera gånger. Varje gång förbättrades min tid per 100m.

Cykeln skulle bara behållas form på. Däremot behövs även löpningen ökas på och förbättras. Successivt ökade jag på och hann springa 25km som längst. Skulle behövt springa lite längre men hann inte få till detta innan. Formen kom och min tänkta 6 min fart blev 05:15 istället. Kände inget av artrosen och knäskadan vid denna fart.

Så sammantaget så gick träningen bättre än planerat under högintensiva perioden innan loppet. 


IronMan KMD Köpenhamn 18 aug

Jag var väldigt lugn och fokuserad innan start. Insimningen sista dagarna innan hade gott bra!


START

🏊‍♂️  

Simningen gick bra! Det var bitvis en massa löst sjögräs att samsas med i vattnet. Det var mindre maneter än vanligt under tävlingen och jag tror jag brände mig på en under loppet. Jag hade lite navigeringsbekymmer efter halva loppet. Jag slarvade att ta egna utan simmade efter andra. Och medtävlare med värre navigeringsbekymmer då de simmade över mig. Annars höll jag samma fart som en bröstsimmare från Japan. 😊 Under hela loppet så följde sambo, grabbarna och vänner min framfart på plats! Ovärderligt stöd ❤️ Tiden på simningen är jag nöjd med! Bättre hundringar än mitt snabbaste Vansbro 👍 

Tid 01:43:30


T1

Bytet gick bra men var inte direkt snabb. Här finns tid att förbättra. Tid 00:11:49


🚴‍♂️  

Taktiken var att hålla en hög fart på racern eftersom mitt knä under löpningen är ett osäkert kort!

Cykelbanan var trevlig med underbar kustremsa och lite kringelkrokar inåt landet. Gels backe en höjdpunkt med Giro-känsla 😊 Tyvärr såg jag 2-3st som cyklat omkull under loppet. Fokuset försvann för en sekund innan jag tvingade igång tävlingstänket igen. Jag höll 33km/h mestadels av loppet men körde lätt sistan 5k inför löpningen.  Jag tror jag åkte om 665 personer under cyklingen 😊

Tid 05:32:39


T2

Även detta enkla byte gick segt och går att förbättra. Tid 00:06:59


🏃‍♂️ 

Löpningen var lite "stappligt" och inte alls som på träning. Trist! Var det knäet eller hårda cyklingen? Annars så låg jag på 6-7 tempo som på slutet mattades av till 8-9 tempo. Jag fick lite energi-dippar som jag till slut löste med bananer. Annars fanns inget som botade min trötthet. Hade även lätta krampkänningar i ena vaden och i båda låren. Jag fick oerhörd stöd och hejarop från supporter teamet ❤️ Höll i löpningen på relativt bra sätt ändå. Men fakta är att jag tappade 116 placeringar under löpningen.


UPPLOPPET

200m innan mål så sprack fokuset och jag skrek av lycka! Det var härligt att se supporterteamet längs upploppet som hurrade och skrek med övriga härliga publikmassan. Titta bara här ❤️

Tid 05:11:23

Tot tid: 12:46:19


En summering är att jag såklart är oerhört glad att ha genomfört detta mastodont prov. Och nu har jag en tid att slå till nästa IM! Alla grenar kan förbättras. Simningen går att kapa, cykeln går säkert att ta någon minut på och framför allt kan jag förbättra löpningen. Ja... bytesstationerna också 😊 Så under 12h är inte orimligt!


#ironmankmd2019 #ensvenskklassiker2019 #austroswede #starksödertälje  #teamcykelcenter #södertäljesimsällskap #rideofhope #reumatiker #ankyloserandespondylit

(null)

I och med detta så tar jag en paus från bloggen tills jag vet vad nästa utmaning blir och om jag behöver bloggen som ett hjälpmedel 😊

Tack ❤️





Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela