aszombie.blogg.se

Mitt liv med Ankyloserande Spondylit, mina drömmar och drivkraft. Kunde knappt gå för några år sedan och hade nästan gett upp. Nu har jag genomfört 9st Svenska Klassiker, 1st Halvklassiker, 2st Vasaloppstripplar, 2,5st Höga Kusten Trail, 2st Olympisk Triathlon distans och min första IronMan (2019). Drömmer om att fortsätta leva det liv jag vill leva med knäartros och en reumatisk sjukdom.

Final countdown - Är jag redo?

Publicerad 2019-07-11 18:50:05 i Allmänt, Ankyloserande Spondylit, Cykel, Löpning, Simning, Triathlon, Träning, Tävling,

Om jag tittar tillbaka vart jag kom ifrån så har jag redan vunnit, jag har redan klarat detta! Jag har lagt ner ca 400h förberedande träning inför och själva Iron man tar typ 3-4% av den tiden. 

För inte alls så många år sedan så hade jag problem att gå, sova, äta. Jag hade fullt sjå att orka leva, att orka stå ut, att orka hoppas, att orka tro. Min reumatiska sjukdom, ankyloserande spondylit, höll på att segra! Ständiga smärtan från sjukdomen hade tagit över min kropp, mina tankar och nästan helt mitt hjärta... Men det var en pappas kärlek till sina barn, som höll någon liten kraft kvar i livet! 

En kär vän på arbetet sa -"Ja tänk! Nu är du på väg till riktiga IronMan! Då du mådde som sämst var det som en Iron man då du gick en uppförsbacke på jobbet!" Jag stod på mötena, stod då jag åt mat och anpassade mitt liv, hittade vägar och lösningar att få vardagen att fungera. MEN som sagt så höll jag på och ge upp! Höll på att ge sjukdomen tillåtelse att ta över min kropp, mitt sinne, mitt liv!

Men som tur var så tog jag upp kampen då jag verkligen låg i gropen, i dikeskanten! Jag accepterade och hittade biologisk medicin som tog bort alla symtom på sjukdom, all inflammation, all värk, all smärta i alla drabbade leder. Från ländrygg, bröstrygg, revben, armbågar, fingrar, handled, fotled, knän.

Jag hittade motivationen, livet, lusten och helheten. Jag stretchade bort stelheten, jag fick igång rörligheten, jag väckte musklerna, jag fick igång hjärtat och pulsen, jag fick igång hjärnan och livet! 2014 började jag träna mer seriöst och det var där mina pojkdrömmar kom! Jag ska göra En Svensk Klassiker, jag vill göra en triathlon! Jag gjorde allt detta plus lite till redan 2015! 

Nu, 2019 är jag inne på 5:e raka klassikern och det är snart dags för IronMan! Hur är läget 1 månad innan? Söndag 18 aug är det dags för mitt kinderägg, 3 lopp i 1: 3,86km simning, 180km cykel och 42km löpning...

Simning 3,86km
Nyligen gick det bra att crawla 3km på Vansbrosimningen. Det går inte fort men andningen och pulsen var på en acceptabel nivå för mig! Ingen hyperandning, ingen panik. Det var nästan njutbart, nästan. Och det är stort för mig! Min vattenskräck och utanför min trygga zon håller på och utvecklats!

Här kommer jag fortsätta simningen 2-3 pass per vecka. Jag hoppas få till några längre pass, helst upp till 4km. Här gäller det också att ha en grym mental förberedelse. Mycket trygghet, mycket lugn, mycket harmoni!

Maxtiden är 02:20 så nyckeln är att crawlen känns lugn och harmonisk men ändå att den går framåt. Detta är absolut min svagaste gren. Och osäkraste. Blir det fågel eller fisk? Jag hoppas jag simmar mitt bästa jag 💕

Förväntad tid Iron man 01:50-02:00.

Cykel 180km
Cykel är min enklaste gren trots att jag inte har tempohoj utan kör på racer med pinnar. Här har jag ju nyss cyklat Vätternrundan 300km på en tung tandem. Det tog ju nästan 22h så jag fick in grym distansträning!

Kommer köra 2 pass i veckan. Ett kortare och ett längre distanspass. Efter båda dessa kommer jag köra brick, dvs avsluta med en kortare löpning 5km.

Om jag kommer till cykeln på Iron man kommer jag vara glad! Det betyder ju att jag klarat simningen under maxtiden! Jag tror det då kommer smitta av sig en del på förnuftet men jag hoppas jag håller 30km/h i fart och utan mjölksyra ansamling, som känts bra att springa efter.

Förväntad tid ca 6h.

Löpning 42km
Jag släpar lite med löpningen, ligger lite efter tänkt fas. Jag har offrat eller sparat löpningen och simmat mycket Open Water innan Vansbro. Nu är det dags att plocka upp tråden. Jag kommer minst köra 3 pass löpning dessa veckor. 2 korta (fart och backintervaller) samt en distans på helgen.

Min stora fasa och utmaning är att knä ska hålla! Att springa utan menisk och brosk på insidan knäleden kräver mycket rehab och klok löpning. Mitt tempo jag klarar av att hålla utan att äventyra knäet ligger på ca 6min/km. Ökar jag farten så känns det mer i knäet. 

Jag håller också på och tekniktränar alla löppass att bli en bättre framfotalöpare. Jag kör nu utan drop och har bättre skor för framfotalöpning. Jag är en gammal "hällöpare" men den stilen håller inte mitt knä för. Om jag mer skjuter ifrån bena under kroppen så blir belastningen mindre på knäet, MEN så fort jag inte tänker på tekniken så faller jag tillbaka....

Löpning är ett osäkert kort men jag hoppas cyklingen går enligt plan! Då kan jag i värsta fall gå-jogga under löpningen.

Förväntad (?) tid ca 5h

Uppskattad totaltid med växling/byte blir ca 13h.

Nu kör vi!

(null)




Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela