aszombie.blogg.se

Mitt liv med Ankyloserande Spondylit, mina drömmar och drivkraft. Kunde knappt gå för några år sedan och hade nästan gett upp. Nu har jag genomfört 9st Svenska Klassiker, 1st Halvklassiker, 2st Vasaloppstripplar, 2,5st Höga Kusten Trail, 2st Olympisk Triathlon distans och min första IronMan (2019). Drömmer om att fortsätta leva det liv jag vill leva med knäartros och en reumatisk sjukdom.

Tävlingsträning - Juni månad

Publicerad 2024-06-09 19:14:20 i Allmänt, Cykel, Löpning, Simning, Träning,

Den viktiga mängdträningen juni månad. Blandat med tävlingsfart och långa distanser. Det är inte bara viktigt att få in långa distanser och känna på tävlingsfart utan också viktigt med återhämtning och energiintag.

Då min uppladdning varit varierande så tänkte jag delge lite veckovis formbesked…

V23 (29-35 dagar kvar till IM 70.3 JKP)
Veckans volym enl schema: 16,5h

Veckans pass gick enligt schemat i det stora hela. Fick till alla cykelpass men kortade ner söndagens långa pass med 2,5h pga vädret. Hade jag inte haft Vätternrundan om 6 dagar så hade jag krigat på mot motvind, 12grader och regn. Men så nära är det bara dumt att köra slut på kroppen. Nu är det bara att formtoppa med korta håll igångpass, mkt vila och bra energiintag.

Löpningen har gått bra! Långa passet riktigt skönt. Intervallpasset gick ändå ganska bra! Jag har inte fått till kontinuerliga pass då knäet har artros, saknar menisk och trasiga brosk. Långa intervallerna gick bra (med min fart mätt) men däremot fegade jag ut på korta intervallerna. Vågade bara ligga på 04:45 fart några hundra meter. Knäkänning var påtaglig, inte ont men kände trycket i knäet. Men oerhört glad över passet ändå. Hoppade ett löppass på 0,5h efter cykeln, sk brickpass då bena var stumma efter senaste tidens sjukdom och denna veckas mängdträning.

Simningen då? Hade planerat in 3 pass (med 2 vilodagar) men resultatet blev 1 pass! MEN vilket pass mentalt! Open Water (ca 800m) var njutbara efter trevande uppvärmning. Det är så viktigt för mig att hålla min fart (sakta), min teknik och känsla. Jag vet att tryggheten blir bättre och bättre ju oftare jag simmar och då kommer farten efter ett tag. Efter Vätternrundan blir det fokus på Open Water! Gäller bara att jag kan simma på "min plats", där tidigt tecken på alger gjort att jag blivit körkyld. Men hittills inga problem, bara köra.

Jag fick till ca 12h träning denna vecka! Helt ok med senaste tidens sjukdom.

V24  (22-28 dagar kvar till IM 70.3 JKP)
Veckans volym enl schema: 09h 10min

Denna vecka blir det inte schemat överhuvudtaget. Fokus blir formtoppning till min 10:e Vätternrunda. Hade tänkt lite mer simning men fick inte till tiderna. Och löpning vågade jag inte. I alla fall ingen längre sträcka. Mina ben behöver återhämta sig.

Enda pass jag fick till var ett trainerpass på zwift, lite urtrampning av bena. Landsvägscykeln lämnades in på service som vanligt innan loppet. Annars laddade jag som vanligt innan loppet. Mycket sömn och kolhydratrik mat de sista 2 dagarna innan loppet. Nu är det dags för 10:e Vätternrunda i min 10:e klassiker sedan 2015.

Vätternrundan 315km
Detta år var det dags för IMFC som också stödjer Barncancerfonden detta år ❤️

Tanken var att åka med sub 9,5 där jag kan hålla samma volym jag har till triathlon träningen. Ju närmare loppet vi kom så kom också önskemål om en sub 10 grupp. De behövde också någon dragvillig person och jag var inte svårflörtad! Jag hade periodvis varit både skadad och sjuk och ligger därför efter med en del nyckelpass. Då passade också sub 10 bra då jag ska vara högform till IronMan Jönköping och IronMan Kalmar.

I korthet gick rundan bra! Majoriteten tog sig runt! Måltiden blev för tuff denna gång (38min efter), dels var blåsten utmanande och framför allt ändrade olyckan ambitionen och vad som var viktigt denna dag! Vi hade 2 som blev påkörda av en bilist som svängde in i klungan då denne körde om men fick möte. Gudskelov gick det bra med båda som kunde fortsätta turen.

Själv så kände jag mig stark hela turen runt. Farten var lugn och jag märkte att kroppen trodde det var en "söndagstur", då jag hade zon 1 puls ofta under turen. Jag kände hunger också och det gör jag normalt inte under tävling. Men summa summarum så var upplevelsen som alltid obetalbar och denna gång en njutning.

Veckans träning blev 11,5h

V25  (15-21 dagar kvar till IM 70.3 JKP)
Veckans volym enl schema: 19h 45min

En mellan vecka med såklart lite cykling och sparsamt med löpning efter Vätternrundan. Däremot lite lite fokus på Open Water! Dock var det 14 resp 15 grader dagarna jag försökte simma så det blev mest känna på vattnet och att öva andas i kallare vatten. Gick tyvärr sådär. Andningen blev bara i lungorna och ytligt vilket inte fungerar bra för pulsen som bara stiger och stiger. 

Så skippade sista tänkta sim passet och istället lät kroppen vila och läka.

Veckans träning blev 3h 15min (!)

V26 (8-14 dagar kvar till IM 70.3 JKP)
Veckans volym enligt schemat: 12h 20min

Fokus är såklart Open Water. De 3 sista veckorna förra året mellan loppen hann jag simma nästan 20.000km. Det blev också ett redigt personligt rekord på över 20min.

I år har jag hunnit simma ca 4.000m, typ en femtedel av förra årets laddning. Visst det är bara 2 veckor mellan loppen detta år, men ändå… Så uppladdningen var inte maximal till Vansbrosimningen. Men det finns hopp att det ändå ska bli bra till IronMan Kalmar i augusti, då jag har mitt "läger" i stugan kvar.

Så tiden har varit en faktor men också allergi jag fått. Jag har trott övriga år att jag känner av alger. Men iår tror jag mer på överkänslig för allergi (gräs?). Jag har tyvärr blivit totalt täppt i näsan och receptfria medicinen hjälper men inte maximalt. Inte så det går att simma varje dag.

MEN MEN jag får se Vansbrosimningen som ett ypperligt bra tillfälle för träning och bra mängdträning innan IronMan Jönköping 70.3 om 1v, 7 juli! Då är det "bara" 1.900m som ska avverkas.

Förutom några simpass så har det blivit ett pass på trainern, ett hårt kortintervall pass. På löpningen, en milsträcka med lite backe.

Och hur gick Vansbrosimningen? Ja ingen succé denna gång, fast Garmin påstår ändå att jag hade en hygglig "färdtid".

Förberedelserna innan loppet gick bra! Jag hann värma upp bredvid starten. Dock märkte jag på den korta simningen att allt inte var bra…. Glasögonen immade snabbt igen. Det var 19 grader varmt i vattnet och lite kyligare väder i luften….

Starten gick och gick ut i yttre fil och fick en bra start. Dock märkte jag direkt efter 10-15min att glasögonen immade igen. Jag fick stanna och göra ren dem. Ja så höll det på loppet igenom. Tankarna gick om jag skulle bröstsimma men skulle ju se detta som OW träning. Jag testade simma utan glasögon men det var ingen hit. Det var väl vid Vanån och de sista 1.000m jag kunde simma på hela vägen utan större störande imma.

10:e Vansbrosimningen är ändå i hamn och känslan var bra sträckorna jag simmade. Nu är det bara Lidingöloppet kvar i slutet av september så är 10:e klassikern klar ✔️ 

Nu är det en vecka till IronMan Jönköping 70.3 så får fortsätta köra Open Water men också se till att benen är igång på cykel och löpning.

Nu kör vi!

(null)












Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela