aszombie.blogg.se

Mitt liv med Ankyloserande Spondylit, mina drömmar och drivkraft. Kunde knappt gå för några år sedan och hade nästan gett upp. Nu har jag genomfört 9st Svenska Klassiker, 1st Halvklassiker, 2st Vasaloppstripplar, 2,5st Höga Kusten Trail, 2st Olympisk Triathlon distans och min första IronMan (2019). Drömmer om att fortsätta leva det liv jag vill leva med knäartros och en reumatisk sjukdom.

Tävlingsträning - SJUK

Publicerad 2024-06-02 11:10:54 i Allmänt, Ankyloserande Spondylit, Träning,

Första veckan inleddes med sjukdom (igen), suck! Denna gång vanlig virus som var likt covid med en temp mellan 36(!) och 38 grader och sedan obehagligt värk och ont i huden.

En vanlig biverkning av min medicinering mot ankyloserande spondylit är att immunförsvaret kan sänkas. Det biologiska jag tar är TNF-blockerare/hämmare, ett protein som minskar inflammationen i kroppen. Nu glesar jag inte ut den eftersom sjukdomen fortfarande är aktiv. Det är anledningen till att jag inte känt mig lika stark som normalt.

Svårt att proaktivt hindra virus men att fortsätta stärka kroppen med bra träning och kost är viktigt.

Så två viktiga veckor försvann med viktig träning och de två följande veckorna så trappades träningen upp försiktigt. 

Så missade i praktiken schemat helt dessa 4 veckor men tänker positivt att jag delvis gjorde schemat (fast mindre volym) de sista 2 veckorna. Fick iallafall till drygt 8h träning dessa veckor och mycket cykel (110 o 150km) är ändå positivt. 

Tävlingsschemat fortsätter och nu gäller det att jag håller mig skadefri och frisk.

Wish me luck!


(null)



Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela